Historien om LULU

LULU Copenhagen er et dansk designersmykke merke med hovedkvarter i København.

Merket står for enkelhet med lekne design til en overkommelig pris. Designerne ønsker å inspirere mennesker over hele verden til å få det beste, beste og morsomste ut av livet.

Med deres uttalelse – Less Is Enough – omfavner merket deres budskap om at vi kun skal kjøpe ting der designet taler til oss. Vi trenger ikke flere ting i verden som ikke blir brukt. Dette er en av grunnene til at det er mulig å kjøpe de høyt elskede, figurative Candy-øreringene enkeltvis.

LULU ble etablert på Nørrebro i København i 2014 av ekteparet Anja & Rasmus Gottliebsen basert på en felles lidenskap for kunst og design. I dag selges merket både i varehus, motebutikker, museumsbutikker og high-end-butikker, primært på det europeiske markedet.

2012-13

Det hele startet på nyttårsaften, da alle i bedriften skulle komme med to ønsker for det nye året: Anjas ønsker var: «ta på flere kjoler» og «starte en bedrift». Begge ting lykkes.

Vi var i utgangspunktet ute etter noe som vi begge kunne finne energi i. Anja har alltid vært glad i smykker og Rasmus har alltid designet løst. Vi bestemte oss for å dykke ned i det med spørsmålet om du kunne bruke en mer produktdesign-tankegang for å lage smykker.

Ingen av oss hadde drevet forretning og salg på den tiden, så alt var ukjent land, fra å finne produsenter til hvordan man gjør regnskap og programmerer nettbutikker.

Vi brukte faktisk de første 2 årene på research og nettverksbygging, i tillegg til å lete etter produsenter. Samtidig designet vi i farten for den første kolleksjonen, vurderte hva vi skulle hete, designet vår første logo, laget en visuell identitet, inkludert displayer, og designet annen emballasje.

Noen av de aller første designene var LOVE, som kom i både øredobber og halskjede, samt TOOLS øredobber.

De første årene var barna våre veldig små, og vi jobbet fulltid ved siden av (Anja som lærer og Rasmus i reklamebransjen). Det handlet derfor om å finne energien sent på kvelden og i helgene, men samtidig var det så spennende å starte noe sammen at vi aldri fikk lyst til å stoppe.

2014

Vi stilte for første gang ut på en messe i København for smykkefirmaer og her fikk Anja besøk av HKH Prinsesse Marie på standen. Hun var veldig interessert i de forskjellige designene og vårt rosa designunivers. Det var en vill opplevelse å stå i blitslyset. Anja kunne senere se seg selv i Billedbladet og Se&Hør.

Vi stilte ut LULU for første gang på et pressearrangement sammen med søstrene Pernille og Charlotte bak selskapet The Jewellry Room. Det var stappfullt av alle slags folk fra moteindustrien.
Vi deltok på vårt første moteshow med modeller under Copenhagen Fashion Week. Det fant sted på takterrassen til Radiohuset på Frederiksberg og for første gang sto vi sammen med store danske merker som Georg Jensen og Ole Lynggaard. Det var kjempespennende og en helt ny verden å gå inn i.

Til nå hadde vi kun solgt på nett, da det er veldig vanskelig å snakke med butikker når man ikke er et kjent merke. Det er litt som Kyllingen eller Egget... Men en dag, da vi alle var inne for å se en utstilling med barna på Statens Museum For Kunst, kastet Anja seg over det, og gikk inn og snakket med kjøperen i museumsbutikken. Kjemien var der umiddelbart og kjøperen likte designuniverset vårt veldig godt. Bom! Plutselig hadde vi vår første forhandler.

Vi satt hjemme og jobbet. Da lekene var ryddet opp og barna gjemt inn, kom datamaskinene ut. Smykker måtte pakkes og utstillinger måtte bygges.

Vi har fortsatt alle signaturdesignene fra de aller første dagene i sortimentet. Marilyn-kjedet, DNA-armbåndet, Blink-ringen og Robin-pilene kom alle ut i år.

Vi designet Family-piggene, som vi siden har utvidet med flere andre former og design. Men vi har holdt oss til den samme designideen og historien, nemlig at den lille formen er født ut av den store. Uansett om du bruker dem sammen eller hver for seg, vil de alltid gå sammen.

Vi begynte å få våre signatursmykker i forskjellige moteblader. Mest som små produktbilder sammen med alt mulig annet tilbehør, men VI kunne se dem :)

2015

Anja sa opp sin vanlige jobb og gikk 100% inn i LULU. Det var urovekkende for vår lille familie, da vi nå satt igjen uten inntekt, men på den annen side med store investeringer. Vi har ikke angret en gang, for det tar tid og investeringer å bygge en merkevare fra bunnen av.

Vi flyttet også bedriften ut av leiligheten vår, hvor vi hadde sittet i stue og kjøkken og jobbet, og inn på vårt første ordentlige kontor i Kronprinsensgade i København K.

En av våre samarbeidspartnere sendte oss bilder av Kylie Minogue med et av armbåndene og ringene våre. Vi var så MEGA stolte!

Vi valgte å få en salgsagent i Danmark. Vi har fortsatt et veldig godt samarbeid med ham den dag i dag.

Det var også året da vi dukket opp i flere og flere moteblader. Vi fikk til og med vårt Compromise-kjede på en modell på forsiden av Eurowoman. Vår første forside!

Magasinet IN laget en reportasje om Anja og hjemmet vårt.

Vi designet mange nyheter, og det var også i år vi kom med den lille kyssemunnen, Secret, som fortsatt er en suksess og som siden har dukket opp på mange smykker.

Vi stilte ut på et pressearrangement i Tivoli hvor Anja fikk besøk av HKH Kronprinsesse Mary, som var svært interessert i historiene bak de ulike designene. Hun var spesielt interessert i Rorschach-armbåndet vårt og Robin-pilen.

Anja kom med, som en av 2015’s Business Women i Berlingske.

2016

Vi har egentlig alltid kalt oss LULU, men likte det lekne navnet på rimet, LULU Badulla. Vi fant imidlertid ut at vi sannsynligvis var de eneste som lekte med den, og at navnet skapte litt forvirring. Derfor valgte vi å droppe slutten, og heretter kalle oss LULU Copenhagen. Det er vi veldig glade for i dag, selv om det var en stor avgjørelse, da alt fra nettside, innpakning etc. måtte endres.

I 2016 designet vi Kapow, som ble det neste signaturdesignet. Det endte også med å komme som øredobber, kjede, ring og armbånd. Den lunefulle designen er fortsatt en stor suksess i dag.

Vi videreutviklet Secret design og justerte størrelser kom ut av det.

Vi fikk flere og flere gode forhandlere på listen i Danmark, som alle synes det var en spennende reise.

Vi tok en tur til New York for å delta på The Capsule Show.

Magasin lanserer sin Jewelry Suite-avdeling i første etasje, hvor vi blir med og får 2 flotte montrer.

Du kan si at vi nå nådde så mange figurative design at vi nesten hadde en hel Pop Art Collection. Alle disse designene bidro også til å vise hvor viktig kunst er for vår bedrift og inspirasjon.

Vi droppet rosa fordi så mange av konkurrentene våre begynte å bruke den fargen, og vi gikk over til å bruke gradienter på både bokser og skjermer.

Vi oppfant den første versjonen av Jewelry2Go-konseptet vårt, som var utvalgte ferdigpakkede smykker. SMK butik var de første som testet konseptet.

2017

Vi har mange samtaler om du skal blande øredobber på LULU eller kjøpe dem i sett. I denne perioden utvikler vi vårt store og viktige konsept, hvor du kan mikse og matche uavhengig av alder og kjønn. Godteributikken vår er født!

Vi gjør vår første co-lab med en fotograf vi finner på Instagram. Hajman skyter en frekk og kul serie for oss.

Vi får besøk av et boligmagasin som vil se hvordan menneskene bak LULU bor. Alltid hyggelig å se hjemmet ditt så pent og ryddig! Les artikkelen her: https://www.alt.dk/mode/anja-buur-gottliebsen-lulu-copenhagen-stil-smykker-bolig

2018

Vi bestemmer oss for å teste om du kan forhåndspakke øreplugger i små firkantede esker ... akkurat som når du kjøper parfymer og kremer. Det er enkelt for kunder å vite hva som er inni, enkelt for butikker å skanne en strekkode på en boks. Enkelt for alle.

Vi pirker med logoen igjen.

Anja tar kurs og blir sertifisert ørehull. Hun begynner å gå ut på arrangementer i butikker og møter kundene.

Vi jobber med prototyper av nye typer produkter. Blant annet er vesker, capser og clutcher i designfasen, men så langt har vi ikke satt noe av det i produksjon.

Vi finner linjen «Less Is Enough» og utvikler den til å være vår CSR-strategi, og vi begynner å handle etter den i alt vi gjør i selskapet.

2019

Vi nådde 80 forhandlere i 2019, fordelt på Danmark, Tyskland og Sveits.

Vi deltok på moteuker i København og for første gang i München i Tyskland.

Ja, og så endret vi logoen (igjen-igjen).

Visuelt vendte vi også tilbake til utgangspunktet: svart på hvitt – og gjorde unna de mange fargene, de rosa og de til tider litt forstyrrende bakgrunnene. Noen ganger må du bare prøve noe nytt – helt på nytt.

Vi holdt fortsatt fast og er 100 % våre egne og ikke eid av andre. Selvfølgelig tar det lengre tid å vokse, men det er en fin følelse at vi BESTEMMER retningen SELV.

2020

Vi reiste til Berlin for å delta på PREMIUM Berlin – en enorm motemesse i Berlin. Vi møtte spennende nye forhandlere og mange hyggelige mennesker. Det samme gjaldt under den danske moteuken. Mange nye, spennende kontakter og avtaler i kalenderen.

Bom! Og så slo Corona til. Det slo hardt! Vi innrømmer at vi i løpet av den første uken av nedleggelsen fryktet for LULUs overlevelse. Alle bestillinger stoppet over natten. En helt ny og ukjent verden viste sitt ansikt. Nå var det nødvendig å kjempe og fornye seg i større grad enn noen gang før. Hva er LULU? Hva er våre verdier? etc.

Godteributikken utvides raskt med små, koselige design med ønske om å spre glede. Hvis vi skal fremheve ett design for 2020 (foruten vår første juledesign selvfølgelig!!), må det være vår DATO - den lille skinnende kaffekoppen. Det var vår desidert største suksess under nedleggelsen av Danmark. Venner sendte kaffekopper til hverandre med små hilsener som handlet om lengsel og tro på en lysere fremtid. Menn og kvinner behandlet hverandre og sendte en kaffekopp avgårde – som en invitasjon til en romantisk gåtur og prat. Det var en utrolig livsbekreftende periode, da de søteste meldingene florerte i kommentarfeltet på vår lille nettbutikk. Vi er så takknemlige for alle dere som støttet oss og fikk oss gjennom denne vanskelige tiden.

Sammen med de lunefulle designene fortsatte vi som alltid med de eksperimentelle designene. Her ønsker vi å fremheve vår LULU Baroque, som er en ferskvannsperle dyppet i emalje. Emaljedyppen gir den seriøse perlen en litt leken kant. Vi er så stolte av dette designet!

2021

2021 var et spennende år. Corona bremset verden, alle våre forhandlere ble midlertidig stengt på skift, noen markeder vanskeligere enn andre og alle leveranser ble forsinket. Ingen visste fremtiden, og alt vi kunne gjøre var å forberede oss på en ny verden.

Derfor investerte vi i 2 nye nettbutikker - en svensk og en tysk - og vi designet nye kolleksjoner, endret litt på logoen (igjen). Sist men ikke minst ble de første linjene lagt for vårt splitter nye displaysystem.

2021 var også året da vi sammen med nye, dyktige agenter og distributører kunne åpne markeder i England, Belgia og Nederland.

Årets julestil var en sukkerrør – Sugar Cane. Utsolgt 30. nov! Som en fotnote bør vi fortelle at LULU-familien elsker julen og tror at nettopp i juletider kan du unne deg kitsch :)

2022

Ved inngangen til 2022 var verden fortsatt gjennomsyret av Corona, men det er også året da verden skal normaliseres igjen. Ja, helt frem til Putin velger å angripe et saksløst Ukraina og resesjonen plutselig overtar Coronas usikkerhet for fremtiden. Vi må tro på fremtiden og lanserer 2 nettbutikker til, denne gangen for Norge og England (ja, vi gjør det til tross for Brexit og alle utfordringene som generelt er knyttet til handel utenfor EU). Ville vi ha gjort det hvis vi kjente til utfordringene? Vi ser frem til å se tilbake og stille oss selv det samme spørsmålet i 2023 ;)

Vi kommer plutselig gjennom til mange forhandlere, inkludert Liberty London. Videre starter vi nok et spennende agentsamarbeid med en dyktig norsk partner, som vil få oss ut av rampen i dette vakre landet i en fei.

Våre nye kolleksjoner blir tatt svært godt imot av våre kunder, og det nye displaysystemet sendes ut i butikkene.

Selv om det var store utfordringer med flytrafikken over sommeren og besøkstallet derfor var lavt under den danske moteuken, var det deilig å være tilbake og hilse på våre gode kunder.

Takk for at du leste historien vår.
Anja & Rasmus